Thursday, April 28, 2011

pengamatan hari ini

masa last paper VCL haritu, aku terbaring atas katil. blur. baca mcm manapun dah tak masuk. apa yg dihafal semalam itulah yg berada dalam kepala. nasib baik spot membantu. ahh, apapun aku yakin semester ni pointer bakal jatuh. terima hakikat. hahaha. ini bukan cerita yang aku nak sampaikan. apa yang aku nak cerita hari ini adalah, kenapa teknik penghafalan kurang berkesan dan bagaimana akronim boleh membantu. okay. terus terang cakap. malam sehari sebelum paper VCL, aku baca apa memang tak masuk. hafal apa memang tak ingat. lalu aku pun muhasabah diri.


apesal susah sangat nak dapat ni ? apa silap dalam solat ? aku ada buat dosa ke sampai baca tak boleh masuk sesangat. kita insan tak sempurna kan. hmm. bila difikirkan2 balik mcm mana aku boleh mendapat A dalam pendidikan islam dan B dalam sejarah ? kalau aku betul tak suka fakta, aku akan dapat at least E dalam subjek tersebut. aku try recall balik mcm mana aku study agama dgn sejarah. baru aku ingat, dulu aku sangat suka gunakan akronim. apa2 yang berkaitan dengan fakta, aku akan cuba buat akronim utk memorize fakta tu masuk kedalam kepala otak aku yg dah banyak makan semut ni.


selalunya akronim aku ni akan jadi sebuah ayat yang berkenaan orang disekeliling ataupun lucah. dua tu je masuk. haha. serious. bukan aku je yang akui fakta ni, study group aku dan rakan2 seangkatan pun sama jugak. pantang buat study group dan bina akronim, mula laa fikir akronim yang tak proper. mcm mana lucah pun, benda tu berkesan. hahaha. jangan nak bahan aku je, korang pun sama. tak percaya, cuba buat. and and, apa yang aku perasan, kebanyakan manusia suka ikut cara yang agak terpesong. contohnya mcm aku ni laa, dah elok2 fakta tu, aku pergi ubah jadi perkataan lain.


pernah tak korang terfikir akronim yang panjang panjang, padahal fakta sebenar tak panjang mana pun. contoh : Michael Jackson Kena Halau Balik India Utara bagi menggantikan fakta Merah, Jingga, Kuning, Hijau, Biru dan Indigo. akronim tu lebih panjang daripada warna2 tadi. bila fakta sebenar tak boleh hafal, tapi bila kita dah pesongkan ayat tu boleh hafal pulak. padahal ayat yang diubah tu lebih penjang dan mengarut daripada fakta. kannnnn ? hmm mcm aku laa. time tgh stress buat drawing, aku tukar buat illustration. menjadi lah pulokkk. kalau time illustration aku buat illustration, tak menjadi. dia mesti berlawanan. itu pada pendapat, pengamatan dan kajian ringkas aku jela. manusia tak semua sama. right ?

No comments:

Post a Comment